Soğuk Savaş döneminde bile montaj hatlarını kapatmayan Rus otomobil üreticileri, geçtiğimiz haftadan bu yana devam eden Batı yaptırımlarından büyük etkileniyor. Rusya’nın en büyük üreticisi Lada, otomobil yapmak için ihtiyaç duyduğu malzemeleri bulamıyor. Rusya otomobil fabrikalarının geleceği tartışmalı.
Rusya’daki otomotiv sektörü analistleri tarafından hazırlanan raporlara göre Batı yaptırımları, Lada fabrikalarını durma noktasına getirdi. Lada fabrikalarındaki binlerce işçi izne çıkarılırken, montaj hatları bir süre boş kalacak gibi görünüyor.
Lada’nın Rusya otomobil fabrikaları montaj hattını kapattı
Otomobil fabrikalarında yaşanan bu duraksama, Rus ekonomisinin Batı yaptırımlarından nasıl etkilenmeye başladığını gösteriyor. Örneğin Rusya’nın bankalar arası Swift ödeme sisteminden dışlanması, Rus şirketlerin tedarikçilerle olan anlaşmalarını askıya almasına yol açtı.
Lada’nın ana şirketi AvtoVAZ, konektörlerden elektronik bileşenlere kadar otomobil parçalarının yüzde 20’sinden fazlasının Rusya dışından geldiğini aktardı. Eski bir AvtoVAZ yönetim kurulu üyesine göre Avrupa ile ticaret durursa AvtoVAZ da durma noktasına gelir.
Dünyanın dört bir yanındaki otomobil üreticilerini etkileyen küresel çip kıtlığına değinen başka bir AvtoVAZ üyesi ise Lada’nın fabrikalarını en az 11 Mart’a kadar durdurmayı planladığını söyledi. Sözcü, tatil günlerini kullanmak istemeyen işçilerin, izinli oldukları süre boyunca aylık gelirlerinin bir kısmını alacaklarını da dile getirdi.
Fabrika hatlarının durması, AvtoVAZ’ın üst kurulu olan Renault için de büyük bir sorun. Lada, geçen yıl yaklaşık 350 bin araç satarak (Renault’un tüm satışının yüzde 12’si) Rusya’yı, Fransa’nın ardından ikinci en büyük pazarı haline getirdi. Renault’nun Rusya’daki operasyonları yaklaşık 181 milyon dolar net kar elde etti.