ABD’de Federal Ticaret Komisyonu (FTC), Kaliforniya merkezli bir moda perakende ÅŸirketi Fashion Nova’ya olumsuz yorumları kasten gizlediÄŸi gerekçesiyle para cezası verdi. FTC yayınladığı basın açıklamasında bu kararın, olumsuz müşteri incelemelerinin gizlenmesi skandalına karşı uyguladığı ilk yaptırım olduÄŸunu belirtti.
Komisyonun paylaÅŸtığı bilgiye göre, e-ticaret sitelerinin hemen hepsinde bulunan 1-5 yıldız arasında ürün derecelendirme sistemi Fashion Nova’da da kullanılıyor. Müşteriler ÅŸirketin web sitesine girdiklerinde her ürün için ayrı ayrı deÄŸerlendirme görebilecekleri gibi, ürünlerin toplam yorum sayısını da yıldız derecesine göre kategorize edebiliyorlar.
Kötü yorumları yayınlamayan e-ticaret sitesine ceza
Fashion Nova’nın web sitesinde belirli müşteri yorumlarını otomatik olarak onaylayan ve reddeden bir inceleme yönetim aracı kullandığı ortaya çıktı. Federal Ticaret Komisyonu’nun bulgularına göre e-ticaret sitesi, bu araç vasıtasıyla 2015’ten 2019’a kadar 4 ve 5 yıldız ile gönderilen müşteri yorumlarını otomatik onaylarken; 4 yıldızdan aÅŸağı yorumları ise askıya alıyordu.
Fashion Nova’nın 4 yıldızın altındaki yüzbinlerce yorumdan hiçbirini yayınlamadığını ortaya çıkaran FTC, konuyla ilgili açıklama yaptı. Bir ürüne gelen olumsuz yorumları bastırmanın, tüketicilerin yararlı bilgilere ulaÅŸmasına mani olacağını ifade eden Komisyon, bu durumun aynı zamanda ürünün puanını yapay olarak ÅŸiÅŸireceÄŸini belirtti.
Moda alanında faaliyet gösteren e-ticaret ÅŸirketinin sözcüsü ise FTC’nin kararını haksız olarak deÄŸerlendirdi. Fashion Nova, web sitesinde yayınlanan hiçbir müşteri yorumunu kasıtlı olarak gizlemediÄŸini dile getirse de para cezasından kaçamadı. Federal Ticaret Komisyonu, kullanıcılarını yanılttığı gerekçesiyle siteye 4,2 milyon dolar para cezası verdiÄŸini duyurdu.
Para cezasına ek olarak Fashion Nova’nın müstehcen, ırkçılık ve yasa dışı ifadeler içeren yorumlar dışında, halihazırda sattığı ürünlerle alakalı her türlü müşteri incelemesini koÅŸulsuz ÅŸartsız yayınlamasına hükmedildi. Öte yandan FTC, sitenin ürün yorumları hakkında yanlış beyanda bulunmasını da yasakladığını açıkladı.